Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
- Menyediakan, mengurus dan membangunkan hal ehwal berkaitan perkhidmatan, pembangunan modal insan, pembangunan organisasi dan pengurusan psikologi penjawat awam ke arah mewujudkan perkhidmatan awam yang cemerlang dan berkualiti.
Kembali ke Sektor Pengurusan
- kakitangan PSUK Perlis.
- Bertanggungjawab sebagai urusetia mesyuarat: Lembaga Kenaikan Pangkat (LKP), Panel Pembangunan Sumber Manusia (PPSM), Majlis Bersama Jabatan (MBJ), Mesyuarat AMMK Sumber Manusia.
- Menyelaras dan melaksanakan program semakan Buku Rekod Perkhidmatan dan HRMIS.
- Menyelaras memantau dan melaksanakan majlis di bawah BPSM ; Majlis Jasamu Dikenang, Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang.
- Menyelaras dan menyediakan program, kursus, ceramah, bengkel, team building serta program transformasi minda kepada kakitangan PSUK Perlis.
- Menyelaras dan memproses urusan permohonan dan penyambungan peminjaman, pertukaran sementara dan pertukaran tetap, Pertukaran Perkhidmatan kakitangan di PSUK Perlis.
- Mengkaji, menyelaras dan memproses cadangan perlantikan kakitangan secara kontrak di bawah PSUK Perlis.
- Menyelaras urusan pelantikan, penempatan dan permohonan pertukaran pegawai di PSUK Perlis.
- Memproses semua jenis permohonan cuti, kebenaran keluar negara atas urusan rasmi dan persendirian, elaun dan kewangan 8 kakitangan PSUK Perlis.
- Memproses permohonan semua jenis persaraan : wajib / pilihan / terbitan / akibat kesihatan kakitangan PSUK Perlis.
- Mengeluarkan surat perlantikan bukan pegawai awam ( pegawai upk / ketua dan penolong ketua nazir) berdasar arahan Pejabat YAB MB dan keputusan MMKN.
- Memproses tuntutan perubatan daripada pesara dan pegawai lantikan negeri.
- Menguruskan pelbagai permohonan melalui sistem:
- e-hadir
e-stk
iii.e-vetting
- e-Pengisian
- Merancang memproses dan menguruskan permohonan latihan industri oleh pelajar IPTA, ILKA, IPTS, ILKS di PSUK Perlis.
- Memberi khidmat nasihat Help Desk HRMIS.
- Menguruskan penetapan aliran kerja HRMIS.
- Menguruskan pengemaskinian dan pengesahan data HRMIS.
- Menguruskan dan menetapkan sandangan pegawai.
- Menjadi urus setia bagi pelaksanaan 5S/EKSA.
- Mengurus, membangun, mentadbir, dan menyediakan laporan Ujian psikologi.
- Membantu menguruskan Kajian Kepuasan kakitangan (SSS).
- Urusan khidmat kaunseling secara Individu dan Kelompok, Kaunseling Keluarga, Kaunseling Perkahwinan, Tele-Kaunseling, Khidmat Rundingan dan Intervensi Krisis.
- Urusan menyelenggara, menyimpan alat-alat ujian dan Inventori.
- Menguruskan Rakan Pembimbing Perkhidmatan Awam Negeri Perlis (AKRAB) dan Program Pementoran.