Piagam Pelanggan
BIL. |
PERKHIDMATAN UTAMA |
JENIS PERKHIDMATAN YANG DISAMPAIKAN KEPADA PELANGGAN |
SASARAN |
1. |
Pengurusan Pentadbiran dan Kewangan Pejabat SUK Perlis |
Proses pembayaran kepada pihak pembekal |
14 hari bekerja |
2. |
Pengurusan Pejabat Dewan Undangan Negeri |
i. Persiapan Pembukaan Persidangan Dewan Undangan Negeri Perlis |
|
|
|||
3. |
Pengurusan Sumber Manusia |
Keputusan perakuan pengesahan pelantikan, pengesahan dalam perkhidmatan, pemberian taraf berpencen, pertukaran perkhidmatan, urusan persaraan dan urusan-urusan perkhidmatan lain dalam tempoh 7 hari bekerja dari tarikh perakuan diterima. |
7 hari bekerja dari tarikh perakuan diterima. |
4. |
Pengurusan Teknologi Maklumat (ICT) |
i. Perkhidmatan sokongan teknikal terhadap kerosakan ICT ii. Pembangunan sistem aplikasi iii. Menyediakan pinjaman alatan ICT |
3 hari bekerja dan 2 bulan sekiranya melibatkan alat ganti dari pembekal luar. |
3-6 bulan. |
|||
1 hari bekerja. |
|||
5. |
Pengurusan Pejabat Menteri Besar |
i. Perkhidmatan kaunter |
1 pegawai khidmat pelanggan. |
|
|
ii. Teks ucapan, kata-kata aluan dan perutusan YAB Menteri Besar |
1 minggu sebelum majlis. |
6. |
Pengendalian Aduan Awam |
Mengurus dan mengendalikan aduan orang ramai terhadap jabatan/agensi kerajaan |
15 hari bekerja |
7. |
Pembangunan Sukan Negeri |
Menguruskan program pembangunan sukan untuk atlet dan jurulatih sebagai persiapan mewakili Negeri Perlis dalam sebarang pertandingan |
20 jenis sukan |
8. |
Mengeluarkan Laporan Pemerhatian Audit |
i. Audit Kewangan ii. Audit Prestasi iii. Laporan Pencapaian Audit iv. Laporan Perancangan Audit |
1 bulan |
3 bulan |
|||
31 Mac |
|||
31 Januari |
|||
9. |
Pembangunan Modal Insan |
i. Konvensyen Kumpulan Inovatif & Kreatif (KIK) Perkhidmatan Awam Negeri Pelis ii. Program latihan untuk warga organisasi iii. Surat Penempatan Pelajar Latihan Industri iv. Hari Inovasi Pejabat SUK Perlis |
3 bulan sebelum KIK Peringkat Kebangsaan. |
7 hari setahun untuk setiap warga organisasi. |
|||
7 hari bekerja dari tarikh permohonan diterima. |
|||
1 kali setahun. |
|||
10. |
Menguruskan Hal-Ehwal Permohonan Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) dan Program Perumahan Rakyat (PPR) |
i. Memproses permohonan/pembelian PAKR dan PPR ii. Memproses tawaran pengisian PAKR dan PPR iii. Perjanjian Jual Beli dan Sewaan iv. Borang Pindah Milik (14A) v. Proses pindah milik kepada pembeli |
3 bulan |
3 minggu selepas diluluskan Pihak Berkuasa Negeri. |
|||
2 minggu selepas deposit diterima. |
|||
2 minggu |
|||
30 hari selepas bayaran diselesaikan. |
|||
11. |
Menguruskan Projek Pembangunan Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan |
i. Cadangan projek pembangunan Pihak Berkuasa Tempatan ii. Bayaran bagi projek oleh Kerajaan Negeri dan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan iii. Anggaran Belanjawan Tahunan Pembangunan Negeri Perlis ( Bajet Pembangunan Negeri ) iv. Mesyuarat Jawatankuasa Perancangan Pembangunan Negeri Perlis v. Penyediaan laporan cadangan projek pembangunan, ekonomi, pelaburan dan kertas Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri vi. Pemantauan pelaksanaan projek pembangunan Kerajaan Negeri vii. Maklumbalas terhadap keputusan MMK dan penyediaan minit mesyuarat viii. Laporan Sosio-Ekonomi Tahunan |
1 bulan untuk dikemukakan kepada Jabt. Kerajaan Tempatan. |
14 hari bekerja. |
|||
Sebelum Disember setiap tahun. |
|||
3 kali setahun |
|||
Dalam tempoh 3 bulan dari tarikh cadangan dikemukakan. |
|||
4 kali setahun |
|||
7 hari bekerja. |
|||
Disember setiap tahun. |
|||
12. |
Pengurusan Pentadbiran Daerah |
i. Pelaksanaan projek kecil di bawah peruntukan ADUN ii. Memproses tuntutan bayaran iii. Pembayaran elaun pengerusi dan setiausaha JKKK iv. Elaun kehadiran mesyuarat ahli JKKK v. Mengeluarkan notis bayaran gerai dan bengkel vi. Mesyuarat Jawatankuasa Temuduga Gerai vii. Permohonan lesen dikemukakan kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri |
14 hari bekerja. |
14 hari bekerja. |
|||
Pada 10 hari bulan setiap bulan. |
|||
14 hari bekerja. |
|||
Pada 10 hari bulan setiap bulan. |
|||
4 kali setahun. |
|||
Sebelum 31 Disember setiap tahun. |
|||
13. |
Pengurusan Majlis Rasmi Kerajaan Negeri |
i. Kad dan surat jemputan majlis
ii. Urusan penggunaan dewan dan bilik seminar |
5 hari sebelum majlis bagi yang berjadual dan 3 hari bagi majlis secara ad-hoc. |
3 hari bekerja. |